SPIS TREŚCI
I. Wstęp SPIS TREŚCI 1
II. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów 3
III. Dotychczasowe działania, które przynosiły pozytywne efekty w ochronie uczniów przed przemocą 3
IV. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników 5
V. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem – zachowania niedozwolone wobec małoletnich 5
VI. Zasady bezpiecznej relacji Uczeń-Uczeń. Zachowania niedozwolone małoletnim 8
VII. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet 9
VIII. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych uczniów 10
IX. Jak rozpoznać przemoc wobec ucznia ? 11
X. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego 13
XI. Rozpoznawanie przemocy wobec ucznia niepełnosprawnego oraz chorego przewlekle 15
XII. Zasady i procedura postępowania w przypadku wykorzystywania seksualnego uczniów 16
XIII. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia ucznia w szkole przez pracownika jednostki: 19
XIV. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia ucznia w szkole przez rówieśników: 19
XV. Procedura postępowania wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego: 19
XVI. Procedury ochrony Uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie 20
XVII. Procedura Niebieskiej Karty 24
XVIII. Ważne telefony i adresy 26
XIX. Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich 27
XX. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego 27
XXI. Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich 27
Załącznik nr 1 – Karta interwencji 29
Załącznik nr 2 – Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich 30
Załącznik nr 3 – Monitoring standardów – ankieta 31
Załącznik nr 4 – Wzór notatki służbowej 33
Załącznik nr 5 – Oświadczenie pracownika 34
Załącznik nr 6 – zakres danych pracownika niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym 35
Załącznik nr 7 – Wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa 36
Załącznik nr 8 – Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodzinną ucznia 38
Załącznik nr 9 – Plan pomocy Uczniowi 40
WSTĘP
Główną i niepodważalną zasadą, która kieruje wszystkimi działaniami podejmowanymi przez pracowników Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Marszewie jest troska o dobro małoletniego oraz jego najlepszy interes poprzez wspieranie jego rozwoju i rozpoznawanie jego potrzeb. Zdając sobie sprawę z konieczności szczególnej opieki i ochrony przed wszelkimi formami krzywdzenia, opracowaliśmy ten dokument. Jest on skierowany do wszystkich pracowników szkoły, zarówno pedagogicznych, jak i niepedagogicznych, praktykantów, wolontariuszy, oraz rodziców. Opracowaliśmy ten dokument w celu zapewnienia pewności, że nasza szkoła zawsze będzie podejmować wszelkie możliwe działania, aby zapobiegać krzywdzeniu małoletnich.
Wewnętrzne procedury regulujące ochronę uczniów przed przemocą są również zgodne z obowiązującymi w naszej Szkole dokumentami: Statutem, Programem Wychowawczo-Profilaktycznym, jak również z obowiązującymi przepisami prawa, m.in:
Znaczące znaczenie przy ustalaniu procedur dotyczących postępowania w przypadkach cyberprzemocy i stalkingu miały następujące poradniki rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki:
Dokument ten reguluje procedury ochrony naszych uczniów przed krzywdzeniem, rozpoznawanie i reagowanie wszystkich członków społeczności szkolnej na niepokojące sytuację w określony procedurami sposób postępowania.
Niniejszy dokument w swojej pełnej treści, dostępny jest do pobrania w postaci pliku PDF
Standardy ochrony małoletnich wersja dla rodziców oraz uczniów (skrócona)