Program LEADER to partnerstwo i zdobywanie kompetencji

0
378

Pełni wrażeń, doświadczeń i nowych umiejętności wrócili do szkoły nasi uczniowie, którzy odbyli 2-tygodniową praktykę zawodową w gospodarstwach rolnych Powiatu Ammerland (Dolna Saksonia – Niemcy). W praktyce, która odbywała się w 4 gospodarstwach hodowlanych (bydło mleczne i opasowe, trzoda chlewna, biogazownie) wzięły udział 2 uczennice klasy III technikum weterynarii: Agnieszka Gronostaj
i Weronika Sikora oraz 6 uczniów technikum mechanizacji rolnictwa: Łukasz Grochowicki i Michał Noskowski z klasy IVb oraz Marcin Janiak, Łukasz Werden, Arkadiusz Witczak i Marcin Wizner z klasy IIIb.

Praktyka została zorganizowana na mocy porozumienia o współpracy w celu realizacji projektu w ramach programu LEADER 2014-2020, które zostało podpisane w dniu 23 czerwca 2017 r. w Marszewie, a jego sygnatariuszami ze strony polskiej są: Zespół Szkół Przyrodniczo-Politechnicznych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marszewie, Stowarzyszenie Miast Partnerskich Pleszewa, Powiat Pleszewski oraz Miasto i Gmina Pleszew, natomiast ze strony niemieckiej: Partnerschaftsverein Westerstede-Pleszew e.V., szkoła DEULA Lehranstalt für Agrartechnik und Landwirtschaft Westerstede, Bund Deutscher Baumschulen (BdB), Ammerländer Landvolkverband e.V. i miasto Westerstede. Celem porozumienia jest realizacja w latach 2017-2022 projektu: Wymiana praktykantów pomiędzy szkołami DEULA Westerstede a Zespołem Szkół Przyrodniczo-Politechnicznych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marszewie. Dzięki finansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej uczniowie naszej szkoły mogą całkowicie za darmo podnosić swoje kwalifikacje i zdobywać nowe kompetencje.

Praktykanci mieszkali u rodzin goszczących, pracowali z nimi i spędzali czas wolny. Dzięki temu mieli możliwość poznania technologii
i organizacji pracy w gospodarstwach hodowlanych, poznania życia codziennego rolników niemieckich, a także poprawienia swojej znajomości języka niemieckiego zarówno ogólnego jak i specjalistycznego, gdyż mieli niepowtarzalną możliwość nauki wśród rodzimych jego użytkowników.                                                                     Ważnym elementem praktyki było szkolenie praktyczne w naszej szkole partnerskiej DEULA Westerstede, gdzie uczniowie mieli możliwość zapoznania się z bazą kształcenia praktycznego i pracowali na nowoczesnym sprzęcie rolniczym.                                                                           W ramach programu socjo-kulturowego uczniowie spotkali się z władzami miasta Westerstede i przedstawicielami organizacji partnerskich projektu oraz spędzili cały dzień w Centrum Edukacji i Rozrywki dot. Energii Odnawialnych (Energie-, Bildungs- und Erlebniszentrums) w Aurich.

W organizację praktyki i jej realizację bardzo mocno zaangażowali się Pan Friedrich Webermann, prezes stowarzyszenia miast partnerskich Partnerschaftsverein Westerstede-Pleszew e.V. oraz Pani Stefania Harbuzińska, która wspierała naszych uczniów jako tłumaczka.

Zarówno rolnicy i organizatorzy praktyki ze strony niemieckiej jak i nasi praktykanci byli bardzo zadowoleni z jej przebiegu. Uczniowie stwierdzają, że nie żałują decyzji o wyjeździe na praktykę, gdyż mogli dużo się nauczyć, zobaczyć i przeżyć. Praktykanci nawiązali kontakty
ze swoimi gospodarzami i będą chcieli utrzymywać je w przyszłości. Wszyscy nasi praktykanci zachęcają swoje koleżanki i kolegów do wyjazdu na zagraniczne praktyki zawodowe, które w ramach programu LEADER będą realizowane do roku 2022.

Zenon Rutkowski

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSTOP przemocy
Następny artykułSPOTKANIE Z POLICJĄ !

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here